غض

دوست دارم باز این فراز رو از دعای عرفه بنویسم

الهی ترددی فی الآثار یوجب بعد المزار

ما در روایات در مورد غض بصر روایاتی داریم... به نظرم یکی از معانی غض کردن بصر همین تردد نکردن در آثار هست...


گویا وقتی "دنیا" در مقابل ادراک ما قرار گرفت ، نه تنها بصر ، که سمع و چشایی و بویایی و لمس و حتی وهم و خیال هم باید در غض باشن تا موجب دوری از زیارت حق متعال نشن... تا طبق روایت بتونیم عجایب ببینیم... (این روزها این برای من یه اصل جدی شده)


غض در فارسی به معنای پوشاندن هست... اما وقتی فلسفی و عمیق تر بهش توجه میکنم میبینم این معنا رسایی جامعی نداره...

گویا ترجمه کفایت نمیکنه و حتما باید پای تفسیر و تاویل هم وسط بیاد...

مثلا برای کلمه تجلی در ادبیات عرفان اصیل اسلامی معادل فارسی دقیقی ندیدم تا وقتی به کلمه "ناز"* رسیدم...

اونقدر که کلمه "ناز" در فارسی ترجمان کلمه تجلی در عربی هست هیچ کلمه ای نیست... "نمود پیدا کردن" یا "نمایش داده شدن" یه ترجمه بسیار ناقص و حداقلی از کلمه " تجلی" در ادبیات عرفان اصیل اسلامی بود برای من... 

حالا برای کلمه "غض" هم معادل فارسی دقیقی پیدا نمیکنم...

اما اون فراز دعای عرفه شرح بسیار دقیقی هست از این کلمه...


* تا حالا به معنای کلمه ناز فکر کردید؟ ناز چه نوع نمایش دادنی هست؟

مثلا میگیم بچه های دو سه ساله چهار ساله، ناز دارن...

یا معشوق از نگاه عاشق ناز داره...

یا بچه ای که تازه به حرف میاد ناز داره...

ناز ، قدرت تسخیر داره... چقدر کلمه ناز ، نازه!!!


ن. .ا
تسنیم ‌‌
اون دفعه هم همین سوال برام پیش اومد که شما چشمتونو رو چی می‌بندین؟ از تماشای چی صرف‌نظر می‌کنین؟
ما که چیزی نمی‌بینیم و نمی‌شنویم چه‌جوری غض بصر و سمع و اینا کنیم؟ =)

کدوم دفعه؟

از همون محرماتی که شرع گفته غض بصر کنید

تسنیم ‌‌
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
*** ***** گفتین که نباید تو آثار توقف کرد، باید رد شد و رفت. با خودم گفتم چرا من چیزی نمی‌بینم که بخوام رد شم یا توقف کنم؟

البته همینجوری تئوری آدم میدونه که نشانه‌ها رو با تفکر باید ببینه، ولی خوب معمولا سوال می‌کنم که بیشتر توضیح بدن!

در مورد اینکه گفتین از محرمات غض بصر کنم، باید بگم سااال‌هاست تو همین مرحله موندم، یعنی تقریبا کامل بهش عمل می‌کنم. مرحله‌ی بعد نداره؟

اگر میخواید ببینید یه بار خودتون وارد صفحه وبلاگتون بشید و مطالب خودتون رو بخونید...

توی این مطالب بسیاری از مسائلی رو میبینید که دارید بهش توجه میکنید...
مثلا همین عروسی و عزا... آخرین مطلب...
اینها مدل توجه شما به وقایع هست...
میشه از این مرتبه از توجه کردن عبور کرد...
اما اینکه چگونه باید عبور کرد... نیاز به بحثی مفصل داره...


چرا مرحله بعدی هم داره... به وقتش میرسیم

طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان