سختیِ داشتن نعمت

امتحان، امتحان هست... چه فرقی دارن؟
چه با نعمت امتحان بشی چه با نقمت و مصیبت...


البته یه فرقی دارن...

امتحان در نعمت سخت تر از امتحان در مصیبته...
نمیدونم الان براتون دعا کنم خدا با نعمت، امتحانتون بکنه یا نه...

چرا همیشه اوصاف جمالی نعمات رو به ما گفتن؟
چرا سختی های داشتن نعمت رو به ما نمی گفتن؟...

شاید اطرافیان ما اهل سلوک الی الله نبودن...
جلالی که در باطن نعمات خفته بود رو نمیدیدن...

خدایا بر سعه وجودی ما بیافزا...


از سختی نعمات فقط یه مثال میزنم:
توجه کردید حق متعال هر چی به اولیای خودش بیشتر قدرت میده ضجه شون بیشتر میشه؟...
اشتباهه که فکر کنیم این گریه فقط گریه ی عشقه (جمال)...
یه امیرالمومنینی بودن که تمام عالم خلقت تحت توجه نفس ناطقه ایشون حیات داشت اما روایت کردن که شبها مثل مار گزیده به خودشون میپیچیدن و آه میکشیدن... برای چی؟
خودشون که میفرمودن : آه من قلت زاد (آه از اندک بودن توشه)

اهل سلوک فقط جمال نعمت (ظاهرش) رو نمی بینن... بلکه جلال نعمت رو هم مشاهده میکنن (باطنش)
همونطور که در مصیبت فقط جلالش (ظاهرش) رو مشاهده نمیکنن بلکه جمالش (باطنش) رو هم مشاهده میکنن
مثل اون جمله معروف "ما رایت الا جمیلا" که در اوج مصیبت فرمودن

و بدونید هر چیزی به ظاهر بیاد حد میخوره و رقیق میشه و هر چیزی در باطن باشه بی حد هست و سنگین...
برای همین امتحان با نعمت سخت تره...
فتدبر
ن. .ا
ن. .ا
هدف امتحانات و ابتلائات یالفعل کردن اون بالقوه های درون انسان هست...
خداست دارد خدایی میکند...
پس بیاییم دیدمون رو نسبت به اتفاقات و شرایط زندگیمون درست کنیم...
.: مهتاب :.
قانع نشدم که امتحان با نعمت سنگین‌تر باشه🤔

بپرسید...

شاید قانع شدید...

.: مهتاب :.
جواب خوبی بود :)

منظورم این بود که سوالتون رو بپرسید...

چرا قانع نشدید؟

.: مهتاب :.
عه! من فکر کردم منظورتون اینه کلا برم بپرسم.

خب قانع نشدم دیگه. گفتید نعمت در باطنه و سنگینه و... چرا باید در باطن باشه؟ همه نعمت‌ها که باطنی نیستن.
بعدم الان یعنی اونایی که نعمت دارن، مرتبه بالاتری دارند که امتحان سنگین‌تری ازشون گرفته شده؟

در مورد سوال اول باید بگم من نگفتم نعمت در باطن هست... با طمانینه بخونید

بله اونهایی که نعمت دارن مرتبه بالاتری دارن... اما باید نعمت رو تعریف کنیم...

.: مهتاب :.
درسته. معذرت می‌خوام. 
گفتید جلال نعمت در باطنه و جلال نعمت در ظاهر و اون‌چه در باطن باشه سخت‌تره...

ولی به نظرم باطن، باطنه دیگه. دیدن جمال باطنی سختی‌ها، همون‌قدر سخته که درک جلال باطنی نعمت‌ها.

سخت هست اما اقتضائات جمال با جلال متفاوته...

تحمل جلال سخت تره...
گویا روایت هم داریم که شکر در نعمت ثوابش بیش از صبر در مصیبت هست

مرتضا دِ
:)

دیشب خوابت رو دیدم مرتضی

مرتضا دِ
خیر است انشالله :)
تعریف کن برام

شاید خصوصی بگم برات...


مرتضا دِ
تشکر :)
دعا کنید برا ما
هو مورو
بهتر نیست نعمات رو به دو دسته مادی و معنوی تقسیم و بعد درباره سختی امتحانشون صحبت کنیم؟ چون گمان میکنم نعمتی که تو این پست مدنظر شما بود از جنس معنوی هست (مثالی که از امیرالمومنین زدید.) که خب قطعا هرچقدر انسان مقام و نعمات معنویش بیشتر بشه کم و کاستی ها رو بیشتر می بینه و عیوب خودش رو با جزئیات بسیار دقیق تری پیدا میکنه. و در این حالته که با دیدن حقیقت بهش سخت میگذره. هرچند خب لذت اون معنویت رو هم میچشه و اینم بخشی از اون نعمته.

اما امتحان نعمات مادی فرق دارن.

البته بنده هم نمیدونم اصلا میشه گفت امتحان در مصیبت سخت تره یا در نعمت. مرددم.

حالا اصراری ندارم که بگم امتحان با نعمت سخت تره...

اما خب چیزی که می بینم اینه که غالبا نعمات (چه مادی و چه معنوی) برای آدمها غفلت میاره... مگر انسانهای اهل مراقبه...
مثلا خدا به کسی نعمتِ مال میده...
چند درصد شکر این نعمت رو بجا میارن؟
اصلا چند درصد میدونن شکرش چیه؟

یا نعمت ولایت به کشور ما داده شده... چنددر صد مومنین شکرش رو بجا میارن؟
یا اصلا چند در صد مومنین میدونن شکر نعمت ولایت چیه؟

پیـــچـ ـک
سلام
تا زمانی که معیار توانمندی انسان باشه، هیچ امتحانی سخت تر از امتحان دیگه نیست چون همه به اندازه توانشون امتحان پس میدن. امتحانات الهی بر مبنای عدله دیگه...

ولی در مورد این که نعمات امتحان سخت تری هستن یاد این افتادم که آخرین پیامبری که وارد بهشت میشه و حساب و کتابش تموم میشه حضرت سلیمان علیه السلام هست چون صاحب حکومت بوده. این که بتونیم به واسطه حکومت دین خدا رو جاری کنیم، نعمته دیگه. ایشون سخت تر سوال و جواب میشن...

قبول دارم تحمل جلال سخت تره. براش خیلی قرینه دارم.

سلام 

بحث توانمندی که بحثی جداست...
وقتی نعمت داده میشه باید خود شخص به سمت حضور بره تا از دستش نده
اما وقتی مصیبت داده میشه خود بخود شخص به سمت حضور میره...
یعنی حضور داشتن در مصیبت راحت تره...
غیر اردادی تره...
اما در نعمت، کاملا ارادیه و این سخته...

رهرو ...
سلام علیکم

این متن رو قبلا با همین عنوان در وبلاگم نوشته بودم با نگاهی دیگه در مورد امتحان نعمت:


«نمی‌دانم با فرزندان قدرنشناس مواجه شده‌اید یا نه؟

فرزندانی که پیش از اظهار نیاز به پدر و مادر، والدین نیازشان را فراهم می‌کنند. 

چنین افرادی، چون غرق در نعمت بوده‌اند لطف پدر و مادر را طبیعی می‌بیند و وظیفه! که اگر غیر  از این بود اشتباه بود!

در صورتی که این نگاه اشتباه است، هم رفتار آن والدین موجب قدرنشناسی و راحت طلبی شده، هم رفتار آن فرزندان در وظیفه دانستن این الطاف اشتباه است!

پدر و مادر با قرار دادن فرزند در وفور نعمت، به او ظلم کردند. 

اگر خدا هم بی‌درخواست و راحت، همه نعمات و خواسته‌هایمان را در اختیارمان بگذارد، اولا حرکت و تلاشی نخواهیم داشت و متوقف می‌شویم! 

ثانیا خدا را نخواهیم دید و خود را بی‌نیاز از او می‌بینیم!

احتیاجات و نیازهای ما به خدا برای این است که او را مؤثر حقیقی در زندگیمان ببینیم.  به همین دلیل نعمت زیاد زندگی بعضی افراد، موجب غفلت بیشتر آن‌ها می‌شود، چون به نعمت مشغول می‌شوند و از خدا غافل...(این قاعده در مورد همه افراد برخوردار از نعمت صادق نیست)

به همین دلیل می توان گفت امتحان زمان نعمت و عافیت، از امتحان زمان سختی و فقدان سخت‌تر است.»

سلام علیکم

ممنونم بابت این نظر و زاویه نگاهتون...
موافقم

لوسی می
سلام. نمیدونم منظورتون از نعمت دقیقا چی بود ولی نمیشه به این صراحت حکم به سخت تر بودن ابتلا با نعمات داد.
کسی که با مصیبت امتحان میشه دو نعمت می بره، نعمت تلنگر بر ضعف او و اراده ی خدا و نعمت رهایی از وابستگی به اون چیزی که در مصیبت امده. در نتیجه مصیبت باعث شکستن میشه و این نعمتی است.
اما از طرفی کسی که متنعم هست زودتر به پوچی زندگی پی می بره و به خودش میاد که "آخرش که چی". زودتر از آدم غیر متنعم به هیچ بودن لذات دنیا میرسه. اما اونی که غیر متنعم هست همیشه در پی نعمته و غافل از پوچ بودن تلاشهاش. در نتیجه از این بابت، متنعم بودن خودش راهی برای شکستنه.
ولی از باب توضیح جمال و جلال، در نظرم توضیحات جالبی بود.

حالا نمیخوام در مورد آسونی و سختی ابتلا بگم یا حکمی بدم چون فکر نمیکنم اصلا این که کدوم سخت تره موضوع مهمی باشه!!
فکر میکنم برای یکی اینجوری سخته، برای یکی هم اونجوری! خداوند خودش میداند و ظرفیت بنده اش. و اصلادلیل تنوع ابتلائات هم همینه! که برای هرکس یک مدل جواب میده و رشد رو ایجاد می کنه.
اما متنتون منو یاد فرمایش حضرت امیر انداخت که 

چه بسا کسی که با نعمت هایی که به او رسیده،

به دام افتد،

و با پرده پوشی ای که بر گناهش می شود،

فریب خورد،

و با ستایش شدن،

آزمایش گردد.

و خدا هیچکس را همانند مهلت دادن، نیازمود.


خیلی حدیث عجیبیه. مخصوصا جمله ی آخرش... خدا عاقبتمون رو بخیر کنه ان شالله.

سلام

نظر شما از اون نظرهایی هست که نمیدونم چه جوابی بدم...
 با اینکه برداشتم اینه که همه مخاطبا متوجه منظور اصلی من نشدن اما در راستای نظر شما این رو اضافه میکنم که برداشت من اینه که رفتن به سمت حضور ، در نعمت سخت تره... اما در مصیبت به صورت غیر ارادی انسان بیشتر اهل حضور میشه...
مصیبت مثل جو معنوی ماه رمضون هست که اثر وضعی عالم خلقت اینطوره... و اون حال معنوی فقط معلول معرفت انسانها نیست...
اما در ایام عادی کسب اون حال معنوی سخت تر میشه

بابت حدیث هم خیلی ممنونم...
خیلی عالی

سربازِ روزِ نهم
توی اون دنیا هم سخت تره عبور ازش
سلیمان نبی آخرین پیامبریه که وارد بهشت میشه

خانما اعتراض کردن جوابشون رو دادم...

شما چون اعتراض نکردی جوابت رو نمیدم...
:)

ناشناس
سلام

اگر نمی خواید به نظرات پاسخ بدید و شرایطشو ندارید بهتره نظراتو ببنیدید تا این که نظرات داده بشن و بدون جواب بمونن

سلام

موافقم...
ان شا الله جواب میدم

پیـــچـ ـک
قبول دارم.
آدم حواسش نباشه غرق میشه.

مصیبت مثل این میمونه که دکتر، بیهوشی یا بی حسی میزنه و مثلا پامون رو قطع میکنه...

اما نعمت مثل اینه که خود شخص بدون بی حسی باید پاش رو قطع کنه...
این یه مثل بود فقط

سربازِ روزِ نهم
سلام
اگه نمی خوای جواب نظرات رو بدی، خب نده
یه وقت به سرت نزنه ببندی
می تونی پی نوشت بزنی شاید جواب ندادم یا دیر جواب دادم

تو هم هی تلقین کن...

این پاسخ ندادن معناش این نبود برادر

سربازِ روزِ نهم
می دونم کاکو
واکنش طبیعی به نظر ناشناس بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان