همسرِ اصیل

++: تو که اینقدر ظاهربین نبودی بابا جون!!! عظمت مادرت به من ثابت شده... فقط باید چشم عظمت بین داشته باشی...

--: من ظاهر بین نیستم... مامان رو هم کوچک نمی بینم، فقط گفتم من دوست دارم در ازدواجم سطح تحصیلات همسرم با من برابر باشه...

++: اگر سطح تحصیلاتتون برابر بود و وسعت روحی تون خیلی فرق داشت چی؟

--: یعنی باید بین این دو انتخاب کنم؟

++: نه الزاما... اما رسم دنیا هست که تمام خوبیها رو یه جا به آدم نمیده...

--: یعنی میخوای بگی شما در وسعت روحی با مامان در یک تراز هستین؟

++: نمیدونم... اگر بخوام صادق باشم باید بگم اون بالاتر از منه... حداقل من اینطور برداشت میکنم...

--: ولی شما خیلی صبورتر و عاقل تر به نطر میرسی...

++: میگم ظاهر بین هستی دیگه....

--: خب شما چی دیدی که این حرف رو میزنی؟

++: یه نمونه اش رو میگم: مامانت بعد از 20 سال زندگی با من، یه روزی که داشتیم در مورد زندگی خواهرش صحبت میکردیم ، گفت خواهرم در انتخاب همسرش عجله کرد... هیچ تحقیقی نکردن... داشتم بحث میکردم که توی اون سن آدم خام هست و پدر و مادر باید هشیار باشن... که گفت:

نه... خود من بیش از ده تا خواستگار داشتم... اما قبول نمیکردم... چون نمی خواستم فقط ازدواج کنم... بعد موقعیت های خواستگارهاش رو که گفت بعضی هاشون از من خیلی بهتر بودن حداقل به لحاظ وضعیت اقتصادی... و موقعیت اجتماعی...

--: واقعا!!!!! مامان بیش از ده تا خواستگار داشت؟!!!!!... نمیدونستم... البته خب مامانم خوشگله... طبیعیه خواستگار زیادی داشته زمان مجردیش... این ربطی به وسعت روحی نداره بابا...

++: میگم که عجولی.... بله ممکنه تعداد خواستگارهاش به خاطر زیبایی اش بالا بوده... اما اینکه 20 سال توی تمام فراز و نشیب های زندگی مون توی تمام خوشی ها و بگو مگو هامون هیچ وقت اشاره ای نکرد و به من نگفت به نظر من خیلی روح بزرگی میخواد...من نتونستم همچین امتیازی داشته باشم و 20 سال به روش نیارم پسرم...

--: آهان... راست میگی... حالا قضیه فرق کرد...



ان شا الله در سال جدید مطالبی از این سنخ رو در پوشه ی " بر عرشه ی خیال" ذخیره میکنم
ن. .ا
لوسی می
سلام. سال نو مبارک.
راستش به نظر من این وسعت روحی نیست! خیلی ها نمیگن، منم نگفتم. این اخلاقی‌ترین کاریه که میشه در حق همسر انجام داد. حالا که چی بیای بگی من صد تا خواستگار داشتم با نداشتم؟ :/

سلام

همچنین برای شما هم پر برکت باشه
واقعا!!
شاید باید در جایگاه یه زن باشم تا ماهیت این نگفتن رو بفهمم... اما خب غیر از این ظاهر داستان، نکات دیگری هم بیان شده... و همه عامدانه بوده...

من فقط معنای این شکلک " :) و :(" رو میفهمم... بقیه برام مفهوم نیست...
:/ یعنی تعجب؟

پلڪــــ شیشـہ اے
چه قدر خوب
 بالاخره یک نفر اشاره کرد به این که سطح تحصیلات برای انتخاب همسر اولویت نیست.

واقعا هم وسعت وجودی میخواد ...

خب من با توجه به اشخاص میگم که چی اولویت هست و چی نیست...

مثلا به یکی از دوستام گفتم وقت انتخاب به ظاهر همسرت توجه کن... اگر به دلت نشست برو به بقیه مسائل توجه کن... اگه به دلت ننشست ادامه نده... چون اون دوستم واقعا درگیر ظاهر بود...
اگر صرفا بر اساس اخلاقیات و کمالات معنوی انتخاب میکرد نگران بودم اون خانم رو خیلی اذیت کنه...
اما برای خودم واقعا میزان تحصیلات معیار نبود... یادمه اون موقع توی صحبت هام خیلی دنبال این بودم که طرف مقابلم اگر کله اش بوی قورمه سبزی میده (اصطلاح مناسب تر پیدا نکردم یعنی توی باغ نیست) دیگه ادامه ندم...حالا سطح تحصیلاتش هر چی میخواد باشه

اون نگفتنه وسعت وجودی میخواد؟

پلڪــــ شیشـہ اے
سپاس گزارم از بابت توضیحات.


بله. به نظر بنده (به نظرم چیزی بالاتر از اخلاقه که موجب میشه)
چون مبتلا بهش بودم.

من هم ممنونم که وقت گذاشتید و مطالعه کردید و مشارکت کردید...


این نظر شما به عنوان یه زن مهم بوده برام...

.: مهتاب :.
احتمالا هنوز تصورش اینه تحصیلات درک و شعور هم میاره. چیزی که عمیقا به من ثابت شده هم‌ارز نیستن.

بله هم ارز نیستن

کلا ما انسانها باید بین چیزهای خوب انتخاب کنیم... با انتخاب یه خوبی ، خوبی دیگری رو از دست میدیم...
حتی بین رنج ها هم باید انتخاب کنیم... با انتخاب یک رنج، رنج دیگری از ما دور میشه...

یه سخنرانی تعریف میکرد که خانواده ای مذهبی و ثروتمند از من خواسته بودن برای دخترشون پسری رو بفرستم که هم کفو دخترشون باشه...
میگفت طلبه ای رو فرستادم که به لحاظ جهان بینی و عقیدتی خیلی با اونها سنخیت داشت... اما وضع مالی این طلبه خوب نبود...
اونها دوست داشتن این کفوین در مسائل مالی هم باشه... اونقدر صبر کردن تا خواستگاری اومد که هم به لحاظ مالی و هم عقیدتی خیلی  با اونها سنخیت داشت...
ازدواج کردن... اما همین که اولین بچه شون بدنیا اومد معلول بود...
نمیشه همه خوبی ها رو یه جا جمع کرد... این قاعده دنیا نیست...

پیـــچـ ـک
سلام
سال نوتون مبارک!
فقط نگفتن اینجا مطرح نیست. دقت کنید! پشتوانه این نگفتن بیست سال رابطه همسریه. مرد کم گذاشته باشه، زن حرص خورده باشه، یا زن احساس کمبود کرده باشه، اذیت شده باشه اما فقط این مرد رو دیده باشه. مقایسه نکرده باشه. پشیمون نشده باشه.
یه نظر منم وسعت وجودی میخواد. به خاطر این که خانومها راحت به مقایسه کردن و پشیمونی میفتن. 
مخصوصا اوایل ازدواجشون. خیلی وقتا پیش اومده خانومی باهام حرف میزده و از شوهرش ناراحت بوده و در مورد خواستگار بهتری که داشته حرف میزده. بعد دوباره برمیگردن سمت شوهرشون ولی اون لحظه حرفشو میزنن.






سلام علیکم

سال نوی شما هم مبارک
چرا با علامت تعجب تبریک گفتید؟

بله... یقینا پشتوانه اش هم باید لحاظ بشه... با وجود فراز و نشیب های زندگی مشترک یا اون مرد خیلی براش عزیزه... یا خیلی نگاه حکمی ای داره...

^_^ khakestari
سلام
سال نو مبارک
اما من مخالف هستم با نظر شما در رابطه با وسعت روحی 
بنظرم ریشه این رفتار برمیگرده تربیت و منشِ رفتاری
بعضی ادم ها یاد نگرفتند به پای انتخاب ها و حتی اشتباهاتشون وایسن 
وقتی انتخابی میکنیم باید تمام قد به پای خوبی و بدی هاش وایسیم 
حالا چه انتخاب همسر باشه 
چه شهری برای زندگی
چه شغل اینده و.....

زندگی هیچ وقت پکیج خوشبختی به ما نمیده

گاهی ممکنه طرف مقابل ابراز نکنه شاید چون توی موضعِ ضعف قرار داره اما این نارضایتی همیشه توی وجودش باشه و خودخوری کنه
همونطور شاید فردی درظاهر خیلی صبور بنظر بیاد اما در باطن مدام غر غر درونی داشته باشه

سلام

سال نوی شما هم مبارک
آیا اینکه کسی پای انتخابش می ایسته و غر نمی زنه  نشان از وسعت روحی نیست؟

^_^ khakestari
خب اما از کجا معلوم که در درونش این رضایت و صبوری باشه؟
گاهی ما ادم ها یاد میگیریم نقاب به چهره بزنیم و اروم باشیم درحالی که درونمون متلاطم هست.

خب این داستان داره از زبان یک همسر روایت میشه...

همسری که داره خانمش رو تایید میکنه... قاعدتا فرض بر اینه که واقعا نقابی در کار نیست...
نمیدونم چرا نیتش براتون دغدغه شده... فکر میکردم فرض بر درست بودن نیت آشکار باشه

.: مهتاب :.
ولی یه چیزی، خب اون خانم به هر دلیلی با فلان خواستگار پول‌دارتر یا دارای موقعیت اجتماعی بهتر ازدواج نکرده. دلیلش هم مسلما اینه که یا نپسندیده اون آدم رو یا حالا به هرحال جور نشده دیگه. این کجاش منت گذاشتن داره که حالا نگفتنش نشونه ظرفیت بالا باشه؟


کدوم فیلسوف بود که نظراتش رو تو قالب گفت‌و‌گو بیان کرده؟ روحیات شما مثل اون فیلسوفه است:)

ببینید هر موردی میتونسته یه امتیازاتی داشته باشه که اون بعد اون رو نداشته... وقتی یکی رو انتخاب کرده به این معنا نیست که اون انتخاب شده از جمیع جهات برتر بوده...

شما بستر یک زندگی بیست و اندی ساله رو در نظر بگیرید که هزاران کاستی به خودش دیده صدها خلاء رو پشت سر گذاشته... بله روی کاغذ میگیم چون انتخاب خودش بوده دیگه چه منت گذاشتنی...
توی زندگی داستان متفاوته...
مثلا ما میگیم تمام شرایط زندگی یه شخص طلب ذات اون شخصه (در یه سری از بحث های عرفانی)
بعد در این مقام وقتی مصیبتی بهش وارد میشه و اون صبر میکنه آیا نشان از سعه اون شخص نیست؟
این هم داستانش همینه بزرگوار

فیلسوفی در کار نیست... "بر عرشه خیال" بهترین توضیحی هست که میتونم برای این دست نوشته هام بدم

آهان... سقراط منظورتونه؟

پیـــچـ ـک
خب من خیلی علامت تعجب استفاده میکنم. معمولا پشت این دست جملاتم احساس هست حالا مثبت یا منفی. بعدشم مگه تبریک رو با علامت تعجب نمینویسن؟ تهش نقطه بذاریم که خیلی مسخره میشه. مگه نمیخوایم به طرف مقابلمون القای شادی کنیم؟ خب جمله احساسی میشه دیگه...نمیدونممم.


چه قدر آدم ممکنه یه آدم محدود رو دوست داشته باشه؟ به نظرم تنها دوست داشتنی که باعث ثبات یه رفتار خوب توی یه آدم میشه یا دوست داشتن خودشه یا دوست داشتن خدا. که هردوی اینها نشونه یه جور بلوغه. یا همون سعه وجودی. بالاخره بهترین آدم دنیا هم توی بیست سال یه کمکاری هایی داشته که به اون زن سخت بشه یا دلش بگیره. 

من فکر میکردم علامت تعجب فقط برای زمان تعجب کردنه...


بله فرمایش شما منطقی تره... دوست داشتن یه شخص (دوست داشتن شخصی) نمی تونه پشتوانه محکمی باشه...

ناشناس
به نظرم وسعت روحی رو فقط با زندگی کردن با طرف میشه فهمید نه با خواستگاری‌های معمولی. تحصیل و اینا برای کسایی مهمه که خواستگاری سنتی قراره برن. چون شاخصهای تعیین کننده همیناست و رو همینها فقط میتونی مانور بدی. قبول دارم که خیلی ها وسعت روحی داشتن و سنتی هم ازدواج کردن اما من مطمئنم نود درصدشون موقع خواستگاری نمیدونستن که طرف وسعت روحی داره یا نه.

وسعت روحی رو توی نشانه ها باید جستجو کرد

کسی که نمیگه من وسعت روحی ندارم... یا دارم...

بله توی زندگی کاملا ملموس مشخص میشه... اما اینطور نیست که نشه هیچ اطلاعی در جلسات معارفه و خواستگاری نسبت به سعه شخص  بدست آورد

لوسی می
ناشناس قبلی منم! نمیدونم چی شد که تیک ناشناس رو زده‌م!
در ادامه هم عرض کنم که :/ به معنای نوعی بهت زدگیه یا بی‌تفاوتی یا ضایع شدن. همه‌ش رو شامل میشه ولی اینجا بهت زدگی بود.

خب بر علمم اضافه شد


پیـــچـ ـک
http://kelk.iaus.ac.ir/documens/signs-usage.html?start=2


خوب بود

برای من فکر کنم خیلی کاربردی باشه

عین الف
سلام علیکم
ان‌شاءالله به‌قدر وسع، از این مجموعه مطالب استفاده می‌کنم.
علامت تعجب می‌تواند در انتهای جملات مربوط به بیان آرزو و دعا استفاده شود (و البته بیان انواع احساسات آن‌چنان که اشاره کردند).

سلام بر عین الف عزیز

بله در لینکی که گذاشتن توضیحات کامل داده شده...
ممنونم بابت تکمله تون...

سربازِ روزِ نهم
سال نو برر شما مبارک
ایام رجب پر برکت :)
پنج شنبه‌های شعبان ما رو از دعا فراموش نکن
خصوصا اگه راه گم کردی رفتی حرم :)

سلام عزیزم...

سال نو شما هم مبارک
چشم... لایق باشیم ذعاگو خواهیم بود...
یا علی

آشنای بی نشان
انگار استادتون میدونسته قراره سیل بیاد

نمیدونم

چرا اینجا پیام گذاشتی؟

آشنای بی نشان
خب پستو پاک کردی
کجا پیام میذاشتم؟

پاک نکردم... فقط توی صفحه اول نیست...

آشنای بی نشان
پیداش کردم:)
پا ییز
وسعت وجودی یا سیاستی برای بقا؟ آخه مردهایی هستن که با همین کلمه تیشه میزنن به ریشه همه چی و تموم می کنن 
حتی با یه بار شنیدنش 

میشه بیشتر توضیح بدید؟

پا ییز
راستش همون قضیه ی غرور مرد همه چیزشه مال زن مهم نیسته (که البته با بخش دوم جمله اصلا موافق نیستم بخشی که عرفا داره اجرا میشه) 
ولی جرات داری به مرد بگو من کلی خواستگار خوب داشتم طرف مادرزنش اینو یککک بار گفته بود ول نمی کرد حتی با اینکه خود زنش طرفشو گرفت ولی باز هم ول نکرد 
زورشونم بیشتره دیگه هم زور جسمیشون هم زور حقیشون! :/ اون مورد که جدا شدن 
اما از زور دومشون استفاده نکنن مردها از زور اولشون استفاده می کنن 

چی بگم...

این چیزایی که میگید واقعا قاعده و معیار نیست...
بیشتر مسائل شخصیتی افراد هست تا بحث زن و مرد...

پا ییز
واقعا هست 
اگر حقیقتا نیست 

طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان