برزخِ جامع

توصیه ها و روایات بیداری در سحر و بین الطلوعین و برکاتش رو همه اجمالا میدونیم

از اون طرف طب سنتی از خوابیدن در وقت غروب خورشید هم نهی کرده... به گمونم موجب افزایش سودا در خون بشه... الان یادم نیست روایت هم داریم در این زمینه یا نه...

غروب خورشید و طلوع فجر و آفتاب یه وجه اشتراکی دارن که هر دو برای سلامت جسم و جان انسان اهمیتی فوق العاده دارن... اون وجه اشتراک چیه؟

 در هر دو وقت زمینی که ما در اون وقت روش هستیم در برزخ بین روز و شب هست... یعنی هم روز هست و هم شب... از طرفی نه روز هست و نه شب...

جمع بین دو ضد هست...

برزخ، حد واصل و فاصل بین دو چیز یا چند چیز هست...

انسان با این نوع برزخیت، سنخیتی داره... نفس ناطقه انسان برزخیست بین عوالم وجودی... یعنی جامع عوالم وجود هست...یعنی اگر عالم ماده با عالم ملکوت ارتباط داره و در این ارتباط ماده توسط ملکوت اداره میشه این حلقه ی اتصال این دو عالم به واسطه وجود نفس ناطقه انسان کامل هست...

اصلا اسم جامع حق فقط و فقط در انسان قابلیت ظهور و بروز داره... مثلا ملائکه دو اسم سبوح و قدوس حق رو تجلی میدن (در حد خودشون) (البته اسماء الله دیگری هم توسط اونها بروز داره اون دو اسم معروفاش بود) و حیوانات هم برخی اسماء الله رو دارایند مثل سمیع و بصیر (در حد خودشون)...

اما هیچ موجودی و مخلوقی به غیر انسان قابلیت تلقی اسم جامع حق رو نداره... چه اینکه قرآن هم 114 سوره هست و 114 عدد کلمه "جامع" هست...

جامع، جمع کردن بین چیزهای متکثر هست... این تکثرات ممکنه با هم تباین و تفاوت و تخالف و تضاد هم داشته باشن... نمیشه جمع بین تکثرات رو فرض کرد اما برزخ بین تکثرات رو فرض نکرد...

ملاصدرا در تعریف نفس ناطقه انسان میفرمایند: انسان موجودیست ممتد از فرش تا فوق عرش...

این ممتد بودن یکی از معانی برزخ بودن هست... یعنی انسان واصل عوالم فرشی تا فوق عرشی هست...

خلاصه اینکه نفس ناطقه انسانی با این برزخیت سحر و بین الطلوعین و غروب سنخیتی داره...



به گمونم از کتاب دمع السجوم علامه شعرانی که ترجمه کتاب نفس المهموم شیخ عباس قمی هست متن رو میخوند که امام حسین در شب دوم (بعد از رسیدن دستور یزید به والی مدینه برای گرفتن بیعت از امام یا کشتن امام) باز بر سر مزار پیامبر رفتن و نماز خواندن و تا صبح همونجا موندن و دمدمای صبح (سحر) سر را بر روی قبر مبارک گذاشتن و به خوابی سبک رفتن (که بعد خود امام به اهل منزلشون فرمودن در این خواب پیامبر را ملاقات کردن و فرمایشاتی که پیامبر به ایشان داشتن در مورد کربلا و قیامت)...

در توضیح اینکه این نحوه خواب که علامه شهرانی به خواب سبک ترجمه کردن فرمودن این حالت نه خواب هست و نه بیداری... بلکه هم خواب هست و هم بیداری... این حالت برزخیست بین خواب و بیداری... که عرفا برای این حالت اسمی گذاشتن به عنوان خلسه...
گویا در این حالت بهترین وقت دریافت حقایق و مکاشفات عرفا هست... چون خود انسان هم در یک برزخی بین خواب و بیداری قرار میگیره...
انسان را با برزخ بین عوالم سنخیتی هست... با جمع بین عوالم سنخیتی هست...
یادمه خونده بودم امام حسین در غروب تاسوعا هم روی زمین نشسته بودن و سرشون رو به شمشیر شون تکیه داده بودن طوری که راوی میگه امام داشت چرت میزد که ناگهان لشگر که به سمت خیام حرکت کرد حضرت زینب با اضطراب به سمت امام اومد که به آقا بگه دشمن داره میاد.. و آقا سرش رو بالا آورد و فرمود نگران نباش همین الان جناب رسول الله رو میدیدم که به من فرمود شما فردا افطار با من هستید... 
پس این حالت امام یک حالتی هست (اینها با علم امام و ارتباط امام با غیب منافاتی نداره...) ظهور هر چیز در عالم ماده اقتضائاتی داره... امام هم اون اقتضائات رو انجام میدن... مثلا امام هم مثل همه ماها برای فرزند دار شدن باید ازدواج کنن...


اینها رو ننوشتم که بگم ما هم بریم توی برزخ بین خواب و بیداری تا چیزهایی رو مشاهده کنیم... اون که باید  درک و معارف رو بده به قابلیت توجه میکنه و حکیم هست نه به ادا در آوردن من و امثال من...
نوشتم تا بگم بین انسان و اوقاتی مثل سحر و بین الطلوعین سنخیتی هست... اگر فرمودن بیدار باشید حتما حکمتی هست... و یکی از حکمت هاش همینی هست که عرض کردم... دریابیم


این روزها دلم پر از درد هست در زمینه سیاست اما ...
ن. .ا
ن. .ا
یکی از اسامی امام و انسان کامل در اصطلاح عرفا "برزخ جامع" هست...

امیدوارم این مطلب خیلی سنگین و غیر قابل هضم نباشه...

مدتها بود که میخواستم بنویسم اما با تمام فیلترها این از دلش بیرون اومد

لوسی می
از رویاهای من در زندگی اینه که نیم ساعت قبل از اذان صبح بیدار بشم تا حدود یک ساعت قبل از اذان ظهر. بعد یک ساعتی بخوابم و باز بیدار و به فعالیت باشم تا یک ساعت بعد از اذان مغرب. فکر میکنم اصل زندگی اینه و جسم و روح انسان با این طریق همخونیِ کامل داره. اما با زندگی شهری ما و انرژی های ناقصی که داریم برای یکی مثل من فعلا شدنی نیست. اما یک روز به رویای خودم جامه ی عمل می پوشونم. ان شالله. 
این روزها دل ما هم پر از درد هست در زمینه سیاست... :(


بله خیلی خوبه که ما خودمون رو با نظم نظام تکوین، تطبیق بدیم...

که تمام گرفتاری های ما زیر سر این عدم تطابق هست...
ان شا الله هم شما به آرزوتون برسید و هم ما بتونیم اعل تطبیق با نظام تکوین بشیم...

در حوزه سیاست هم...
ان شا الله بخیر میگذره...

خانم الفــــ
مطالب شما خیلی خوب و خواندنی هست. 
من اصطلاح کون جامع بودن رو شنیده بودم اما برزخ جامع, خیر.
ممنونم.
هر چقدر پیش میرم میبینم دنیا بدون وجود شهودات عرفا و حرفهاشون خیلی ناقص بود.

نظر لطف شماست...

اصطلاحات فراوانه... کلمه جفر جامع رو هم شنیدم... البته بیشتر برای قرآن استفاده میشه...

کلا دنیا بدون چشیدن، خیلی بی مزه هست

ان شا الله اهل ذوق بشیم ،به حقیقت...

خانم الفــــ
بله...ذوق..خیلی بجا فرمودید.

ان شاءالله

موید باشید

دایی حیدر
سلام 
گفتید انسان کامل های بقیه رو غیر از شهید مطهری خوندید،کتاب شهید مطهری هم بخونید، قطعا جمع بندی خوبیه:)
 

سلام  بر داداش حیدر

آره... با اینکه خودم یه زمانی مطهری خوان تیری بودم و از کتب این استاد بزرگ کوچ کردم... اما بعد از گذشت هشت نه سال هنوز هم اگر کسی در زمینه های عقیدتی ازم بخواد منبع معرفی کنم، بی شک استاد مطهری رو پیشنهاد میدم...

فرصت کنم حتما میخونم... هر گلی بوی خودش رو داره یقینا... دوست دارم عطر این کتاب رو هم استشمام کنم

رئوف ..

معطوف به نوشتۀ خوبِ شما:

میان خواب و بیداری زمانی هست عارف را

که هم فیض دل شب، هم صفای صبحدم دارد...



همین جوری:

از شبیخونِ خمارِ صبحدم آسوده‌ایم

مستی دنباله دارِ چشمِ خوبانیم ما...


سلام برادر عزیز


خیلی خوبه که حافظه شعری شما برقراره...
یادمه وقتی با دامادم گاهی به مشاعره می نشستیم (داماد من دیپلم داره اما با دیوان شعرا حشر خوبی داره) با اینکه یک سوم کتب ادبی من رو هم نداشت مشاعره مون از سه چهار دقیقه که میگذشت من از سعدی و حافظ و مولوی عدول میکردم به ترانه های موسیقی های پاپ ولی ایشون تا آخر همچنان با شعر شعرای فاخر ادامه میداد آخرش هم من مغلوب میشدم... :)

منو به چه خاطراتی بردید... حدود ده سال پیش...

مرتضا دِ
مجلس عرفانیه ولی منم میخام نظر بدم :)
ببین برداشتم درست بود؟
یعنی میگی بین الطلوعین برزخ میان روز و شب محسوب میشه؟

سحر و بین الطلوعین..

بله

طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان